Противоречия в одобрените от Европейската комисия (ЕК) текстове с предложения от страна на авиационните превозвачи станаха повод за скандал и прекъсване на работна среща за обсъждане механизмите за разпределение на държавната помощ за авиокомпаниите. Мероприятието се състоя на 22 март, в сградата на транспортното ведомство и на него присъстваха представители на Асоциацията на авиационната индустрия (АБАИ) и Асоциацията на българските авиокомпании (АБА). От страна на родните въздушни превозвачи участие взеха Bulgaria Air, GullivAir, European Air Charter, Fly2Sky, Holiday Europe, Electra Airways, ALK, Holiday Europe и Авиостарт.
Припомняме, че на 17 март ЕК официално одобри схемата за отпускане на държавна помощ за българските авиокомпании, но все още не е публикувано официално. Според предварителна информация от МТС, ЕК е определила два вида подпомагане, като и в двата случая подкрепата ще бъде под формата на преки безвъзмездни средства. Първият вид подпомагане предоставя подкрепа за непокритите фиксирани разходи на въздушните превозвачи, чийто оборот между март 2020 г. и декември 2021 г. е намалял с най-малко 30 % в сравнение със същия период на 2019 г. Вторият вид подпомагане се състои от помощ в ограничен размер за предприятия, които са отчели спад в оборота през 2020 г. под 30% в сравнение със същия период на 2019 г. Проблемът с втория вид финансиране е, че има няколко компании, които са предприели стъпки към разширяване на флота си в началото на 2020 г., свързано с ангажимени и договори, поети през 2019 г. (процесът на договаряне, одобрение от страна на ГД ГВА и реалното вписване на ново ВС в Свидетелството за авиационен оператор на въздушните превозвачи може да се проточи повече от година).
Схемата ще бъде отворена за въздушни превозвачи от всякакъв размер, притежаващи български оперативен лиценз за пътнически превози. Целта на мярката е да се отговори на нуждите от ликвидност на тези дружества и да им се помогне да продължат дейността си по време на пандемията и след нея.
Най-сериозната ябълка на раздора обаче остава скандалният текст, гласуван от 46-тото Народно събрание, че средствата се предоставят за погасяване на публични задължения, задължения към банки и задължения по договори за оперативен лизинг на въздухоплавателни средства, текущо дължими към 31 декември 2019 г. Именно този текст предизвика и прекъсването на срещата, защото вече месеци наред представителите на АБАИ се опитват да постигнат отмяна или поне редакция на текста, така че средствата да изпълнят изначалното си предназначение съгласно волята на европейския законодател – за преодоляване на последствията от КОВИД пандемията, а не за покриване на задължения, възникнали далеч преди нейния старт.
,
От двете асоциации са единодушни, че подпомагането на компании с текущи задължения към края на 2019 г. не само няма нищо общо с ефекта, който кризата с коронавируса оказа върху авиацията, но и ощетява много от авиокомпаниите, които са били в сравнително добро финансово състояние през силната пред-ковидна 2019-та, но са вложили всичките си налични резерви в оцеляване през следващите 24 месеца. Въздушните превозвачи са категорични, че желаят подпомагането от страна на държавата да засяга само и единствено периода на кризата, а именно от 16 март 2020 нататък. В тази връзка от Fly2Sky коментираха:
„Изключително сме разочаровани. От подготвено от МТС Постановление за Министерски съвет (ПМС) ясно се вижда, че от ведомството не са се съобразили с нито един от критериите за разпределение на държавна помощ, които сме предложили. Много е важно да отбележим и, че средствата бяха гласувани още през септември 2021 година. Тогава получихме уверение от МТС, че схемата ще бъде изпратена за одобрение от ЕК веднага. Впоследствие обаче стана ясно, че това се е случило едва в началото на февруари 2022. Питаме се кое е наложило чакането?“
Въздушните превозвачи са притеснени, че с наближаването на старта на пролетно-летния сезон 2022, разпределението на държавната помощ се бави. Въпреки че обемът на полетите постепенно се възстановява, това се случва с много бавни темпове и тези средства за животоспасяващи за повечето родни авиокомпании. Оттам припомниха, че са необходими и финанси за поддръжка на самолетите, покриване на евентуални неустойки, застраховки и други текущи разходи, които постоянно нарастват.
Предстои финалната нотификация да бъде публикувана в официалната интернет страница на ЕК. От АБАИ обаче са категорични, че ще отстояват правата си до последно и ще апелират за коректно и прозрачно разпределение на държавните средства.