Авиационният сектор трябва да стане приоритетен за държавата.. Авиацията е бъдещето в нашето развитие и трябва да полагаме максимум усилия, за да я развиваме с високи темпове. Това заяви Георги Гвоздейков – основател на компанията „Екстрийм Технолоджи“ – членове на Асоциацията на българската авиационна индустрия (АБАИ) и депутат в 47-мото Народно събрание, избран от МИР-21, област Сливен към „Продължаваме Промяната“.
Георги Гвоздейков е роден на 16 юни 1976 г. в гр. Твърдица (област Сливен). Завършва средното си образование в СОУ „Неофит Рилски“ в родния си град, а след това и ВВВУ „Г. Бенковски“ – Долна Митрополия със специалност „Експлоатация и ремонт на летателни апарати“. Продължава образованието си с магистърска степен „Авиационен (машинен) инженер по Авиационна техника и технологии“, а след това е докторант във ВВВУ. Притежава следните квалификации:
- EASA ACAM FOR REGULATORY AIRWORTHINESS AND INDUSTRY EASA CERTIFICATION AND REGULATION NAA REVIEW COURSE
- AUDITING FOR EASA COMPLIANCE – BEST PRACTICE REVIEW FOR EXPERIENCED COMPETENT AUTHORITY & INDUSTRY PRACTITIONERS •
- AUDITING PRACTICES AND CHANGE MANAGEMENT
- EASA-PART M MAINTENANCE PLANNING FUNDAMENTALS NEW BASIC REGULATION (EU) 2018/1139 •
- LEARJET 60 XR CAT C •
- PIPER PA-34 SENECA •
- BOEING 747 • BOEING 737-300/400/600/800 • AGUSTA A109K • PART M • PART 145 • PART 66 • PART 147 • HUMAN FACTOR • FUEL TANK SAFETY • EWIS
Вижте какво каза още г-н Гвоздейков в следващите редове:
Г-н Гвоздейков, със сигурност влизате в Парламента. Какви ще са Вашите приоритети?
Едва ли човек мечтае да се занимава с политика, когато пред него е открит ясен хоризонт за професионално израстване и то в такава еволюционна сфера, като авиацията. В крайна сметка обаче, за да постигнеш определени цели или каузи, полезни за градивното развитие на България, е необходимият ефективен инструмент, с който това да се случи. Политиката или влизането в парламента е точно това.
Моят роден град е Твърдица и аз съм избран за депутата от област Сливен, към която принадлежат общините Сливен, Нова Загора, Твърдица и Котел. Като народен представител от този регион, ще имам ангажимент и приоритети свързани с развитието му. Години наред ние сме свидетели на безстопанственост, безотговорност, безидейност, липса на ясна визия и стратегия за развитието на едно стратегическо съоръжение – летище „Бършен“, което може да осигури заетост и да създаде сериозен отрасъл в лицето на авиационна индустрия на национално ниво и в гр. Сливен.
Моята основна цел, кауза и силно се надявам принос за развитието гр. Сливен и региона, е възстановяването и използването на съществуващата инфраструктура на летище „Бършен“, което е много подходящо за изграждане на модерен център за техническо обслужване на пътнически и карго самолети.
За скептиците мога да кажа, че това изобщо не е химера, а абсолютна реалност и веднага казвам защо:
- Летище „Бършен“ освен, че е било военно летище, в близкото минало е използвано за транспортен карго терминал, където са кацали и излитали самолети от типа Ан-12, Ан-24 и Ан-26
- Аероклубът в гр. Сливен е бил титуляр в развитието на авиацията в България, който е реализирал редица пилоти и техници във военната, гражданската и селскостопанската авиация.
- Летище „Бършен“ е със стратегическо географско местоположение, както в България, така и връзката Европа-Азия.
Разрастването на авиацията в глобален мащаб, както и еволюцията, и иновациите при създаването на безпилотни летателни системи, все повече отварят възможности за инвестиции в сферата на техническото обслужване и поддържането на тези въздухоплавателни средства.
Освен всичко това, от изключително значение е, че гр. Сливен разполага с филиал на „Технически Университет“ София, който може да бъде адаптиран за създаването на необходимите инженерни кадри и технически състав, като се вземе предвид, че програмите за обучение в тази специалност се поддържат в София и имплементирането им в Сливенския филиал, ще бъде лесно и приложимо.
Това ще създаде стотици работни места за квалифицирани млади кадри, които искат да се развиват в една изключително интересна, иновативна и добре платена професия. На следващ етап от развитието на този проект, можем да насочим усилията и в идеята за използване на летище „Бършен“ като карго терминал и транспортен хъб, предвид стратегическа връзка Азия-Европа.
Силно се надявам, тези работещи идеи, да получат широка обществена подкрепа, както и да бъдат не само основен, а жизнено важен приоритет в следващите две години в плана за икономическо развитие на област Сливен.
Една от Вашите фирми е част от АБАИ. Защо се присъединихте към асоциацията?
Създаването на Асоциацията на Българската Авиационна Индустрия е една прекрасна идея, която обединява всички в сектор авиация в името на каузата за успешно развитие и постигане на високи резултати. Разбира се тук голяма заслуга има Тодор Иванджиков, който се ангажирал да организира всички тези процеси в името на авиацията, което на всичко отгоре е и голяма отговорност. Обществената дейност не е никак лесна работа, особено в кризата, която се намира сектора вече две години.
Моята малка компания „Екстрийм Технолоджи“ е също член на АБАИ, защото виждам потенциала на подобни стартиращи фирми, които залагат на иновативни проекти в авиацията и имат ясна стратегия за позиционирането им в бранша. Това е възможност за развитие на общи идеи с други членове в асоциацията, които също като мен изграждат така наречените Start Up компании. Авиацията няма нужда от капсулация, а точно обратното трябва да бъде отворена за идеии и иновации, както и възможности за развитие на бъдещи проекти. Ето това ме провокира да се присъединя към АБАИ.
Разкажете ни малко повече за Extreme Technology? Как се роди идеята?
„Екстрийм Технолоджи“ е идея която се роди още през 2015 г. разбира се не случайно. Участвал съм в доста инженерингови проекти и дори, да не са били свързани пряко с авиацията. Нека не забравяме, че авиацията е съвкупност от технологии в различни сфери, за които трябва да притежаваш доста сериозен обем от знания и опит. Може би дойде и момента да сбъдна една своя мечта, с която да поставя началото на нещо много трудно и сложно: проектирането и изработката на двуместен самолет задвижван от електрическа енергия с конструкция основана изцяло на композитна технология.
А какво точно представлява проектът?
Проектът е свързан с методика за създаване на производство на двуместен самолет задвижван от електрическа енергия, изграден на основата на модерни композитни технологии. Работата е разделена на четири основни етапа, които включват проектирането, изработването на прототипа, изработването на модулните матрици и изработването на готовия самолет. Трябва да отбележа, че финансирането на компанията се осъществява с лични средства и затова процесите се случват сравнително бавно, но по-важното е, че все пак се случват въпреки всички трудности. Другата цел върху която влагам усилия и ресурс е свързването на проекта с научните среди, защото е много важно да бъде привлечена и академичната общност в подобни проекти, както и да бъде включен в програмата на обучение за студентите в техническите университети в България. В тази посока съм намерил съмишленици в лицето на ВВВУ „Георги Бенковски“ гр. Долна Митрополия и разработваме съвместно стратегия в тази посока.
Защо авиационният сектор трябва да стане приоритетен за правителството?
Всички сме свидетели на тенденциите в авиацията, които ясно очертават бъдещето ни. Иновациите в технологиите за изграждане на безпилотни летателни системи все повече намират приложение в авиацията, което неизменно приоритезира сектора авиация в нашето ежедневие. Освен всичко друго, производителите на досегашните автомобили упорито се насочват към въздушното пространство, което е още един ясен сигнал за подсилване на приоритета авиация. Мога да давам още редица примери, но по-важно е да осъзнаем, че авиацията е бъдещето в нашето развитие и трябва да полагаме максимум усилия, за да я развиваме с високи темпове.
Сблъсквали ли сте се с ГВА? Как според Вас работи родният въздухоплавателен регулатор и какво трябва да се промени?
Една част от професионалната ми кариера премина през ГД „ГВА“ и това ми даде възможност да се срещна с много различни хора, а и опита от там е доста сериозен ресурс, който ще ми помага занапред. Националния регулатор в лицето на ГД „ГВА“ има нужда от иновативност, дигитализация и синхрон с това което се случва в другите европейски държави. Не бива да се капсулираме, а трябва да инвестираме повече в човешки ресурс, както и да даваме възможност на младите специалисти да се развиват. Трябва да се промени законодателството за да има реален ефект и постигане на резултати. Поне сега виждам реална възможност това да се случи. С две думи, пред нас се отваря фронт с много работа.
Как според вас държавата трябва да участва в авиацията и как смятате Вие да работите за постигане на поставените цели?
На първо място държавата трябва да припознае авиацията, като един от основните приоритети и да изготви национална стратегия за комплексно развитие на сектора. В това число да има ясна визия за стопанисването и развитието на всички изоставени летища в България, а те са доста. Като представител на този бранш в парламента, аз ще отстоявам всички позиции това да се случи и да работим в посоката, която споменах по-горе. Мисля, че с общи усилия ще се справим и това ще ме направи много щастлив след приключването на мандата.
Кои ще са първите проблеми, които ще представите пред родното правителство?
Всеки един проблем на национално ниво е неефективното законодателство. Аз ще започна от тук – закона за гражданското въздухоплаване, който не е променян от 1972 г. Цели 50 години ние кърпим към закона разни промени. С един нормален закон могат да започнат да се решават проблемите в авиацията и да се създават условия за развитието й.
Допълнителни факти от биографията на Георги Гвоздейков:
През 2018 г. постъпва на работа в Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията; Главна дирекция «Гражданска въздухоплавателна администрация». Длъжността която изпълнява и до момента е «Инспектор летателна годност на граждански въздухоплавателни средства». Работата му е свързана с осъществяването на надзорни и регулаторни функции и повишаване на безопасността в гражданската авиация. Председател е на различни комисии, свързани с изготвянето на нормативни документи и наредби за сертифициране на новопостроени летателни апарати.
През 2016 създава собствена фирма за проектиране и производство на въздухоплавателни средства. Проектът е насочен към проектиране и изграждане на малък двуместен композитен самолет, задвижван с електрическа енергия. Приложението на самолета е насочено към сферата на любителското летене, туризъм и спорт. В процеса на работа е изработен прототипа и матриците за производство на пилотното изделие. Проектът е използван и в разработването на дисертационния труд, като всички изследвания са базирани на този модел.
През 2015 г. поема ръководството на HYUNDAI RACING TROPHY в България, като по негова инициатива, съвместно създават уникален по рода си проект. Георги Гвоздейков заема длъжността „Мениджър на проекта“. Стартира проектирането заедно с процеса за подготовка и производство на състезателни автомобили и създава рали шампионат за младежи с еднакви автомобили HYUNDAI i20 COUPE R1. Привлечени са редица стратегически партньори като TOTAL, HYUNDAI, ATECH RACING и др. Много бързо проектът получава сериозна популярност в Европа, като са привлечени участници от 5 страни.
През 2016 г. персонално участва в създаването на академия за обучение за безопасно шофиране „МОТОРСПОРТ АКАДЕМИЯ“. Проектът е със социална насоченост към обществото, с цел подпомагане безопасността на движение по пътищата и получаване на необходимите знания и умения в процеса на подготовка от шофьорите в случай на попадане в екстремна ситуация. Разработена е специална методика в обучението, която предлага възможност за прилагане на теоретичните знания в практически упражнения с автомобила.
През 2011-2013 г. работи като проектант за английската компания Aircraft Composite Technology. Компанията се занимава с проектиране на съвременни леки самолети изградени по композитна технология. Участва в създаването на прототип и производствена линия на малък двуместен самолет с приложение за леката авиация. Управлява процесите по проектиране на аеродинамичната форма и конструкцията на самолета, като трупа сериозен опит от инженери на световно ниво специалисти в композитните технологии.
През 2013 г. заема заслужено поста Главен секретар на Българска федерация по Автомобилен Спорт, предвид кариерата си от младежките години в автомобилния спорт. Реализира редица проекти, които подобряват дейността в администрацията на българския автомобилен спорт. Създава дисциплината ралиспринт в България, която и до днес се радва на огромен зрителски интерес.
През 2008 г. създава частен бизнес с цел проектиране и конструиране на български възрожденски къщи изградени изцяло от дървена конструкция. Кандидатства по Програма за развитие на селските райони (ПРСР) и печели безвъзмездно финансиране за проекта си на стойност 185 000 евро, като стойността на целия проект възлиза на стойност 350 000 евро.
През 2005 г. заедно с екип от свои съмишленици създават Рали Твърдица, което се организира без прекъсване вече 16 години. Състезанието е кръг от националния рали шампионат и е едно от най-добре организираните ралита в България. Най-голямото обществено мероприятие в община Твърдица до днес, което успя много бързо да популяризира региона и привлича хиляди посетители и фенове на автомобилния спорт. Рали Твърдица е едно от най-авторитетните състезания, което притежава всички специфики и най-техничните етапи в България.
През 1998 г. стартира състезателната си кариера в автомобилния спорт. Шампион на България за 2003 г. с Пежо 306 С16 в клас автомобили до 2000 𝑐𝑚3 с един двигателен мост. Носител и на Адриатическата купа за същата година. Два пъти е на подиума в генералното класиране на рали Твърдица-Елена, като през 2005 г. завършва втори, а през 2011 г. е на трето място. Постига отличителни постижения във високопланинския шампионат с редица призови места и подиуми в класирането.