Продължете към съдържанието

75 години от първата въздушна линия в България: София – Пловдив – Бургас

Уважаеми членове на АБАИ,

Скъпи приятели на авиацията,

На 29 юни 1947 г. на летище „Враждебна“ край София е открита въздушната линия София-Пловдив-Бургас.

На 27 декември 1946 г. с Постановление на Министерския съвет се създава Дирекция на въздушните съобщения. В постановлението са посочени терените за летища, складове, гаражи, превозните средства, съоръженията и работилниците, които трябва да бъдат предоставени безвъзмездно от Въздушни войски на Дирекцията на въздушните съобщения.

Постепенно се оформят основните отдели на бъдещото предприятие – технически, летателен, свързочен и др. Към лятото на 1947 г. България разполага с 3 самолета Юнкерс-52, 2 самолета Ли-2, 3 самолета Фоке Вулф-18 за обучение и тренировка, 3 самолета Физелер Щорх, а малко по-късно и с 3 самолета По-2.

В ранната сутрин на 29 юни 1947 г. на летище „Враждебна“ започват да пристигат любопитни граждани, а малко по-късно и официалните лица, сред които и министър-председателят Георги Димитров. След тържествените речи на Георги Димитров и директора на Българските въздушни съобщения Борис Ганев, лентата е прерязана от министър-председателя. Първите пътници и официални лица заемат своите места в самолета, пилотиран от Ст. Тосунов и в 10:20 ч. машината взима курса на първата българска въздушна линия София – Пловдив – Бургас. Първият екипаж, летял по тази линия с Junkers Ju 52/3m LZ-UNL, е в състав Никола Александров, Стефан Тосунов, Тодор Гургулие – борден механик и Павел Александров – борден радист. След него излита и Ли-2 с борден номер LZ-LIA с екипаж Никола Дюлгеров, Иван Шивачев, Методи Наков и Георги Сергиев. Редовните полети започват от 1 юли 1947 г.

Уважаеми приятели на авиацията,

Датата 29 юни е знакова за българската гражданска авиация. Като организация съставена вече от близо 30 компании от авиационния сектор, АБАИ продължава да работи усилено в насока неговото успешно развитие. Един от основните ни приоритети и в момента е да възстановим линията такава, каквато е била тогава.

Използвам възможността да благодаря на всички, които подкрепят нашите инициативи и допринасят за осъществяването им. Вярвам, че се движим в правилната посока.

Честит празник!

С уважение,

Тодор Иванджиков


Председател на АБАИ