Продължете към съдържанието
Home » 60 милиона лева биха могли да бъдат пренасочени за спасяване на българските авиокомпании

60 милиона лева биха могли да бъдат пренасочени за спасяване на българските авиокомпании

Около 60 милиона лева биха могли да бъдат пренасочени за помощ на българските авиокомпании . Същите са в наличност в „Летище София“ ЕАД след смяната на концесионера на аеропорта и с тях може да се разпорежда Министерството на транспорта. Това стана ясно след проведена на 28 юни, среща между представители на Асоциацията на Българската Авиационна Индустрия (АБАИ) и служебния министър на финансите Асен Василев. На нея за пръв път бяха обсъдени конкретни мерки за подобряване на изключително незавидното положение на авиосектора у нас в резултат на коронакризата.

Припомняме, че от няколко месеца членове на  АБАИ многократно алармираха за срив в авиационния бранш, който заплашва да доведе до фалит някои от компаниите в сектора на фона на продължаващата несигурност за летен сезон 2021 г и след напълно проваленото Лято‘2020.

Бяха изпратени редица писма до правителството с десетки апели за финансова помощ. От асоциацията поискаха осигуряване на спешна безвъзмездна помощ за авиационния сектор в размер на 20% от оборота за 2018 и 2019-та година. И още:

– Разширяване на възможностите за финансиране на авиокомпаниите от оперативни програми, например ОП „Иновации и конкурентно-способност”, ОП „Инициатива за малките и средни предприятия”, ОП „Развитие на човешките ресурси”, Програма COSME, „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19”;
– Включване на фирмите от авиобранша в Плана за възстановяване на ЕС от Covid-19 и устойчиво развитие и безвъзмездно отпускане до 50% от общия оборот за двете години – 2018 и 2019, които средства да бъдат използвани за възстановяване на сектора в рамките на следващите три години;
– Поемане от държавата на част от завишението вноски в Професионалния пенсионен фонд на летателния състав (12% осигурителния доход);
– Освобождаване на българските компании от плащане на такси към ГД „ГВА” по тарифа №5 за срок от поне 3 години;
– Възможност за безлихвени кредити до постъпване на безвъзмездната помощ по Плана за възстановяване от Covid-19.

На срещата някои от горепосочените предложения не бяха взети предвид. От Министерството обаче предложиха АБАИ да бъде включена в Националния съвет за тристранно сътрудничество на социалните партньори за определяне на рамката за следващите 6 месеца.

От АБАИ определиха срещата в Министерството на финансите като ползотворна . Председателят на организацията Г-н Тодор Иванджиков коментира:
„Определено видяхме желание от страна на министъра да ни се помогне. Другото беше, че вместо писма, вече има и конструктивен диалог. Бяха направени и предложения как да се осъществи тази помощ за авиосектора. Има предложение за отпускане на кредити за авиокомпаниите и ни беше казано в случай на проблем, пак да се обърнем към Министерството.“

От АБАИ за пореден път подчертаха значението на чартърния бизнес и за страната ни: според представители на организацията той е изключително важен, тъй като приходите от него остават в българската икономика и са предпоставка за стабилизиране на туризма, който пък от своя страна осигурява 12% от БВП на държавата. Ситуацията в българската и световна авиация обаче не се е подобрила. По данни на Eurocontrol към 27.06.2021, въздушният трафик над Европа е на нива от едва 53% спрямо аналогичния период от 2019 година. Този резултат не дава на по-голямата част от авиационните предприятия възможност да се самоиздържат, а още по-малко – да покрият натрупаните през изминалите 15 месеца дългове. Очакваното бавно възстановяване на трафика и неясните перспективи в краткосрочен и средносрочен план поради новите варианти на коронавируса и ниското ваксинално покритие на българското население влошават ситуацията още повече.

В същото време членовете на АБАИ все повече се увеличават . Само през изминалата седмица към организацията са се присъединили 3-ма нови представители, а именно MRO фирма, компания за наземно обслужване, и клуб, предлагащ като услуги екстремни спортове, сред които и въздушни. Това говори за две неща: първо, че ситуацията в авиационния сектор продължава да бъде сериозно влошена и второ – че компаниите имат нужда от сътрудничество помежду си, диалог, ясно поставяне на проблемите и най-вече – конструктивна обратна връзка с ресорните към бранша министерства.